Menu ≡
kalendar.beda.cz

Jak se vyrábí tištěný kalendář

Téma a fotografie

Stolní kalendář Česká kuchyně
Stolní kalendář Česká kuchyně

Již dva roky před prodejem kalendářů se dělají první kroky ve výrobě. Ihned po volbě vhodného tématu začnou redaktoři hledat fotografie. Internet a služby fotobanky dnes ušetří redakci složité nahlížení diapozitivů, jednání s autory, jejich agenty a podobně. Podívejme se blíže například na stolní kalendář „Česká kuchyně“. Je to malý, nenápadný stolní kalendář. Již z názvu a titulní fotografie musí být kupujícímu na první pohled jasné, co se skrývá uvnitř kalendáře, co si za své peníze koupí. Podle receptů musíte skutečně jídlo uvařit i v našich podmínkách, z dostupných surovin.


Kalendárium a texty

Příprava kalendáře
Příprava kalendáře

Různé typy kalendářů vyžadují kalendária k různým účelům. U některých nástěnných kalendářů má kalendárium úplně zanedbatelný význam, naopak u stolních pracovních kalendářů nebo diářů je tou nejdůležitější součástí. Kalendárium připravují pracovníci oddělení redakce sami, například si vypočítají posuvné svátky a pak zkontrolují s dostupnými daty na internetu. Do kalendária se musí dát příjemně psát, text u receptů musí být správný věcně i gramaticky, kalendárium musí být čitelné, písmo ani příliš velké, ani malé, ani černé ani šedé, místo potřebují i bezchybně uvedené jmeniny a s nimi často kvantum dalších doplňujících informací jako jsou fáze Měsíce, východ i západ Slunce, státní svátky a významné dny, dny volna, neděle, přehled daní a dalších povinností. Astronomické údaje se také vypočítají za pomoci zdrojů z internetu, dříve však bylo zvykem, že si nakladatelství nechávala za poplatek posílat tato data z hvězdárny. Avšak redakce obdržela tabulku, kterou bylo třeba stejně ručně doupravovat, jako při získání informací z důvěryhodných zdrojů z internetu.


DTP, grafika a korektury

Poté, co redakce uloží připravené kalendáře do digitálních dat, vyrazí jejich kopie na čtení - korekturu. Pečlivý korektor vždycky najde chyby, které redaktor či DTP pracovník i po mnoha hodinách práce na titulu již prostě nevidí.

Materiál a výroba

Heidelberg Speedmaster SM102-10P
Heidelberg Speedmaster SM102-10P

Tři měsíce před vlastním tiskem musí nakladatelství objednat mnoho kamiónů papíru a lepenky, obojí speciálně formátované pro daný titul, či typ kalendáře v gramáži, která umožní zachovat ideální vzhled a vlastnosti kalendáře. Podstatné je i to, aby nebyl příliš těžký, aby se nekroutil, aby stál rok pevně na stole a podobně. Ti největší nakladatelé, zabývající se výrobou a prodejem produktů s kalendáriem, vyprodukují ročně několik miliónů kusů titulů. Helma 365 zaujímá mezi nimi, minimálně v počtu prodaných kusů kalendářů a diářů, vedoucí pozici. Jenomže kapacitní možnosti v oblasti tiskových a knihařských služeb jsou u nás omezené, musíte se vejít do nabitého výrobního harmonogramu dodavatelů. Začít tisknout kalendáře i více než jeden rok dopředu před jejich vlastním prodejem je, z důvodu kapacit v našich podmínkách, skoro nutností. Kalendáře se tisknou na moderních tiskových ofsetových strojích jako Heidelberg Speedmaster SM102-10P či CD102-4+L nebo XL 75-4+L atd. Malonákladové jedinečné tituly vycházející třeba i v kusových nákladech se potom tisknou na moderních digitálních ofsetových strojích, jako je například HP INDIGO 7500 Digital Press. Knihařské zpracování, tj. nařezání kalendářových listů na formát, jejich nasnášení a svázání do spirály zvládají moderní vysokokapacitní knihařské linky a stroje, například TwinWire RENZ Inline 750 nebo Rilecart PB-796HD.


Činnost knihařské linky RENZ Inline 750

Obchod, řízení zásob

Dříve než se kalendáře dostanou k rukám svého budoucího uživatele, se všechny kolekce, fotografie i doplňující informace prezentují v několika verzích vlastních katalogů, na výstavách, na webu a následně ve spoustě dalších katalogů a webů spolupracujících prodejců. Velká kalendářová nakladatelství, jako je i Helma 365, pracují v penězích i s několika miliónovým zůstatkem neprodaných kalendářů na skladě. Jak umíte řídit skladové zásoby a jaké máte znalosti, jak umíte číst v křišťálové kouli, tak úspěšným v tomto velice riskantním byznysu jste. A to, jestli jste úspěšnými byli, se často dozvíte až dva roky od prvního momentu, co jste na kolekci produktů s kalendáriem daného roku začali pracovat.

Stránka byla vytvořena ve spolupráci s firmou Helma 365

Další informace:

Nahoru